יום שישי, 28 בינואר 2011

אז מה העניין עם לימודי כתיבה יוצרת


אני יודע שבעבר כבר כתבתי על כל הנושא של כתיבה יוצרת אך הנושא ממשיך להעסיק אותי לא מעט. תמיד חששתי כי לימודי כתיבה יוצרת עלולים דווקא לדכא את היצירתיות ולהכניס את כל הנושא של כתיבה יוצרת לתוך סכמות ותבניות מקובלות ובכך דווקא לדכא את היכולת להיות מקורי. מצאתי בזמנו קורס כתיבה יוצרת באינטרנט שדווקא קצת שינה לי את כל הגישה לגבי הנושא של לימודי כתיבה יוצרת ואני חייב להגיד שמאז אני רואה את כל העניין אחרת לגמרי.
כישרון ומקוריות הם דבר אחד, ניסיון חיים וחוויות שיכולות לשמש בשביל כתיבה יוצרת הם דבר אחר, ואילו לימודי כתיבה יוצרת הם דבר שלישי שונה לחלוטין שלא בהכרח בא על חשבון הדברים האחרים. לימודי כתיבה יוצרת במסגרת של קורס כתיבה יוצרת, בין אם הוא גשמי או וירטואלי באינטרנט, מאפשרים למצות את היכולות של הכישרון הטבעי, האינטואציה, ההכרות עם הספרות וכמובן גם הניסיון של החיים שמספק חומרי גלם לכתיבה יוצרת. כתיבה יוצרת אינה רק אמנות, היא גם אומנות, מיומנות נרכשת וטכניקה שמאפשרת להוציא משהו שיושב בתוכנו מהכוח אל הפועל ומאפשרת לנו למצות את היכולות הבסיסיות הטבעיות או המטופחות שלנו. כלים של כתיבה יוצרת הם דברים שמאפשרים לנו להבין יותר טוב מה אנחנו עושים כאשר אנחנו עוסקים בתחום של כתיבה יוצרת ומאפשרת לנו ליצור ארסנל של כלים וטכניקות לביטוי עצמי ויצירת סיפורים, שירים או נרטיבים באופן כללי.
עם זאת, חשוב שלא לתת ללימודי כתיבה יוצרת להשתלט על היצירתיות שלנו, חשוב להתייחס אליהם בתור מה שהם – כלים שמיועדים לעזור לנו לשפר מיומנות בתחום של כתיבה יוצרת אבל לא להחליף או לפצות על העדר כישרון, השראה ויכולות בסיסיות של מקוריות ותובנות לגבי המציאות של החיים שבאה לידי ביטוי דרך כתיבה יוצרת. אנשים נוטים לחשוב על כל הנושא של כתיבה יוצרת במונחים רומנטיים של אדם שכורה מתוך צור לבבו מילים יפות או שמקבל השראה מאיזו מוזה ערטילאית, אך בפועל כתיבה יוצרת היא מלאכה, וכמו כל מלאכה היא דורשת מיומנות, הבנה, ידע תיאורטי וניסיון רב שניתן לרכוש דרך לימודי כתיבה יוצרת. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה