יום חמישי, 22 בדצמבר 2011

סוגי סיכומים


בתחום הסיכומים, בין אם סיכומים אקדמיים ובין אם סיכומים לתיכון או סיכומים לבגרות, ישנן מספר שיטות כיצד לסכם חומר וליצור סיכומים אפקטיביים שמתאימים למטרת הלמידה. בגדול הסוגים של סיכומים מתחלקים לשני סוגים עיקריים. הסוג הראשון של סיכומים הוא סיכומים שמיועדים לקדד מידע לשם שינון נוח שלו. סיכומים כאלו יהיו מאוד תמציתיים ומאורגנים בנקודות. סוג אחר של סיכומים מבקש להציג את החומר עצמו ולאפשר הבנה שלו, סיכומים כאלו יהיו בדרך כלל מאסות של טקסט עם הסברים.

סיכומים תמציתיים
הגישה הראשונה שהוזכרה לעיל לגבי הנושא של סיכומים היא הגישה התמציתית. גישה זו לנושא של סיכומים כאמור מיועדת כדי לאפשר שינון נוח של החומר בעזרת הסיכומים אך אינה מאפשרת הבנה אמיתית שלו. סיכומים אלו מתאימים למי שבאמת למד במהלך הקורס או השיעור ורוצה כעת שהמידע, בין אם מונחים או שמות או כל דבר אחר, ישב לו טוב בראש. סיכומים כאלו יהיו בנויים על פה רוב ברשימות של א, ב, ג או 1, 2, 3, כמו למשל: "הסיבות לפרוץ מלחמת העולם השנייה הן...". הבנייה של סיכומים כאלו תהיה מאוד קפדנית ותמציתית והם יחולקו לתת-נושאים רבים בדרך כלל.

סיכומים מרחיבים
סיכומים כאלו מבקשים להעביר את החומר בצורה מקוצרת אמנם אך בכל זאת לאפשר הבנה שלו רק על סמך סיכומים. סיכומים כאלו יהיו למשל סיכומי מאמרים שמחליפים את הצורך לקרוא מאמר במלואו אך בכל זאת מבקשים להעביר את הרעיונות המרכזיים שלו ואף את הרוח והמתודולוגיה של המאמר המסוכם. סיכומים כאלו יהיו בדרך כלל מאסות של טקסט הסברי, שגם הוא, כמו סיכומים תמציתיים, יהיה מסודר לתת-נושאים אך כל נושא יכול לקבל נפח הרבה יותר גדול של טקסט.

כאמור, כל סוג של סיכומים מתאים למטרה לימודים מסוימת. ישנם הבדלים בין סיכומים אקדמיים לבין סיכומים לבגרות או לתיכון בנוסף, אנשים שונים בעלי אופי שונה וסגנון למידה שונה מעדיפים לפעמים סוגים שונים של סיכומים. סוגים שונים של מקצועות או קורסים אף הם לעיתים מכתיבים סוגי סיכומים שונים. כך למשל סיכומים תמציתיים בדרך כלל יתאימו יותר למדעים מדויקים בעוד שהאופציה של סיכומים מרחיבים תתאים על פי רוב לסיכומי במדעי הרוח והחברה או מה שקרוי בחינוך העל-יסודי מקצועות הומאניים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה