יום שישי, 10 ביוני 2011

מבוא לתרבות המערב


לאחרונה סיימתי בהצלחה יתרה את הקורס מבוא לתרבות המערב שהיה מבחינתי לא פחות ולא יותר מאשר קורס מכונן ואולי אחד הקורסים הכי חשובים שלמדתי עד היום. לפני שנתחיל להסביר מה כל כך נהדר בקורס מבוא לתרבות המערב או יותר נכון למה הוא היה כל כך נהדר בשבילי כדאי קודם כל להסביר מה יש בו בכלל. אז ככה, מבוא לתרבות המערב הוא בעצם סוג של קורס בהיסטוריה שמתחיל מימי רומא העתיקה, כתשתית של תרבות המערב, דרך ימי הביניים באירופה, תקופות הרנסנס והמהפכות, הנאורות והשכלה, המודרניזם, מלחמות העולם, השינויים שעברו על האנושות במהלך המאה ה-20 עד לימינו אנו ועידן הגלובליזציה.

עד כאן תכנים, אבל מה עם התובנות לגבי תרבות המערב. התובנה שהיא אולי הכי חשובה מלימוד מבוא לתרבות המערב היא האפשרות להסתכל על תרבות המערב בצורה ארכיאולוגית כמעט, כל שכבה, כל תקופה החל מרומא (וכן יוון שלא נלמדת במבוא לתרבות המערב) הותירה איזשהו חותם על העולם ועליה נבנו השכבות הבאות. זה לא בהכרח שיש רצף סיבתי להשתלשלות הקורות של תרבות המערב אך כן ניתן לראות, דרך למידה רצופה של תקופה בולטת אחר תקופה בולטת, איך דברים נבנים אחד על גבי השני ונשארים, לפעמים קבורים מתחת לאדמה ולפעמים גלויים בכדי ללוות את העולם.

עוד דבר שמעניין, לפחות בעבורי, בלמידה של קורות תרבות המערב הוא הקשר לכתיבה ולאמנות. המרקסיזם דיבר הרבה על הקשר בין תנאי חברתיים-כלכליים לביטוי שלהם במה שקרוי "מבנה העל" – כלומר כל הפעילויות הלא חומריות של התרבות האנושית שהן מבוססות על התנאים החומריים ההיסטוריים. פתאום זרמים אמנותיים וספרותיים שידעתי עליהם מקבלים יותר עומק כאשר מביאים אותם על רקע החוויה של בני הדור והמצב של תרבות המערב באותה תקופה, פתאום דברים מקבלים פרספקטיבה אחרת ומרתקת וזהו ללא ספק אחד היתרונות הגדולים של מבוא לתרבות המערב אם באים אליו בגישה הנכונה. בקיצור, אם יוצא לכם ואם יש לכם אפשרות במסגרת הלימודים, "מבוא לתרבות המערב" הוא משהו שלא כדאי לפספס. כאן תוכלו למצוא סיכומים של מבוא לתרבות המערב ומידע נוסף על הקורס ניתן למצוא כאן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה