יום שני, 11 ביולי 2011

מגדר וידע פוליטי על פי רייוין קונל


ריווין קונל בספרה "גברויות" מדברת אודות ידע פוליטי על גבריות שאינו אקדמי או קליני.
הידע הזה הצטבר בזירות פוליטיות שונות כאשר החשובות שבהן הן התנועה לשחרור ההומוסקסואלים והתנועה לשחרור הנשים. התנועה ההומוסקסאולית שטבעה את המונח הומופוביה הבינה כי היא קשורה לצורות דומיננטיות והגמוניות של גבריות
אחד התוצרים המעניינים לטעמה של ריווין קונל של התנועה לשחרור ההומוסקסואליים והדיון בנושאי ההומופוביה הוא הטשטוש של ההבחנה בין הקיטוב גברי-נשי לבין הקיטוב הומוסקסואל-סטרייט. הטקטיקות של המאבק ההומוסקסואלי כללו מתקפות ישירות על המוסכמות המגדריות וכינון הסגנון הקווירי
החשיבה הפמיניסטית עסקה רבות במושג הפטריארכיה ובשלב מסוים עברה לנושא האלימות הגברית.
התיאוריה של שחרור הגאים שותפה לתיאוריה הפמיניסטית בתפיסת הגבריות של הזרם העיקרי כמוסד הקשור ביסודו עם כוח, מאורגן למטרות שליטה, ומתנגד לכל שינוי מתוך דבקות ביחסי הכוח השרירים
בסוף הפרק שואלת קונל האם הגבריות היא הבעיה של הפוליטיקה המגדרית? או שמא הבעיה אינה הגבריות עצמה אלא ההסדרים המוסדיים שמייצרים אי-שוויון ומובילים לצורך לבקר את הגבריות.
רייוין קונל סבורה כי הגבריות מתעצבת מתוך יחסי הגומלין בין המימד האישי והיחסים החברתיים, ותוהה האם במסגרת יחסי גומלין אלו ניתן בכלל לכונן אובייקט יציב של ידע, והאם מדע הגבריות הוא בכלל אפשרי?
אם האמור הוא במדע פוזיטיביסטי של הגבריות באשר היא קונל משיבה בשלילה, אלא אם כן מסתפקים בביולוגיה גרידא, ומוציאים מהתחום את הפסיכואנליזה, סוציולוגיה ואתנוגרפיה.
גבריות היא לדברי רייוין קונל מושג יחסי, כי גבריות ונשיות מתקיימים רק זה ביחס לזה, ועל כן גבריות כאובייקט מחקר תמיד תהיה גבריות-ביחס. מדע הגבריות הוא חקר היחסים המגדריים.
רייוין קונל מגדירה את הגברויות כקונפיגורציות פרקטיות המובנות על ידי יחסים מגדריים. הגברויות הן היסטוריות מטבע ברייתן, והמצאתן המשתנה והולכת היא בגדר תהליך פוליטי, המשפיע על מאזן האינטרסים בחברה ועל מגמותיו של השינוי החברתי.
הידע אודות הגבריות אינו יכול פוזיטיביסטי, כפי שהוא אינו יכול להיות שיקופי אלא ביקורתי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה