יום רביעי, 29 בספטמבר 2010

הקדמה-2: פילוסופיה


מי שבאמת יבקש לדעת דבר מה לא ימצא את שחשקה נפשו בפילוסופיה, שכן קרעים רבים וסתירות יעלו וייווצרו ככל שיעמיק אותו אדם בקריאה ועיון. אין בכוונתי ליישב שאלות שונות שהועלו עם תוצאות מאוחרות יותר על מנת ליצור תמונה מדויקת של הדברים כהוויתם, שכן דרך זו לדעתי תהיה הרת-אסון ורק תעמיק את בילבולי ולכן אין לה כל ערך.
מה שבכוונתי לעשות הוא פשוטו כמשמעו, להתחיל מהתחלה. אני מבקש, בדומה לדקארט, לנקות הכל ולחקור מבראשית, בחיפוש אחר האמת. לכן, ספר זה, יהיה בחזקת תהליך בנייה, שבתחילתו אבסס את היסודות ועליהם אמשיך ואבנה כל דבר שאוכל לגלות. משאת נפשי היא בניית תמונה כוללת, נכונה וחופשית מסייגים, של אמת, נכונה, מעבר לכל ספק. איני יודע אם תהיה זו אמת אינדבידואלית, או טרנסדנטלית, אם תתאים רק לגבי, או שתספק תשובה לכל אדם, זאת איני יודע.   
איני מבקש לבטל את דבריהם של כל הפילוסופים של העבר, להיפך, כל אותם הוגים דגולים של ההיסטוריה יכולים וצריכים למלא תפקיד בעל חשיבות מכרעת בתהליך שעל מפתן דלתו אני ניצב. אצא אני מהנקודה הספקנית והסקפטית ביותר באשר לכל דבר ודבר וכל ידיעה בדרך לביסוס עובדות כהוויתן, אך בטוחני שכמעט לכל אדם שהלך בדרך זו יש דבר מה לתרום לי, וכך אשתמש ביד רחבה ברעיונותיו של כל אחד שלאל ידו לתרום ולעזור לי.
תחילת התהליך, למשל, תעזר במידה גדולה ברעיונותיו של רנה דקארט, שספרו "הגיונות" דומה במידה רבה למה שאני מבקש לעשות לבדי, ובליבי חיבה גדולה להוכחותיו של דקארט שמתקשה אני למצוא בהן פגמים, וכך יהוו אלו השפעה ניכרת על אופי התהליך בימי בחרותו וייתכן שאף בהמשך.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה