יום רביעי, 8 בספטמבר 2010

על משפטי אהבה יפים


יש לי וידוי, אני אספן כרוני של ציטוטים, בעיקר משפטי אהבה. הרבה פעמים אני חושב בחשש מה שהערך של ספר בעבורי הוא לא הספר כמכלול שלם, עלילה וכו', אלא רק המספר של משפטי אהבה או משפטים וציטוטים יפים אחרים, שהצלחתי לחלץ ממנו ולהעתיק את הרשומות שלי שכבר גדושות בציטוטים וכאמור משפטי אהבה.
יש משהו נחמד כאשר מבודדים מיצירה שלמה משפט אהבה אחד או כמה משפטי אהבה. היכולת לומר הרבה במעט, או ליצור משפטי אהבה רבי עוצמה הופכים את העניין הזה לסוגה בפני עצמה, סוגת משפטי האהבה אם תרצו. נכון שכל העניין של משפטי אהבה מהר מאוד הופך לקיטש נורא ואם תחפשו "משפטי אהבה" באינטרנט תקבלו עשרות תוצאות של רשימות דומות להפליא אחת לשנייה שיציעו לכם משפטי אהבה שחוקים ורדודים שלא עושים הרבה כבוד למילה אהבה.

מצד שני אפשר גם למצוא ברשת דברים איכותיים. באתר טקסטולוגיה שאני מרבה לרפרר אליו יש אוסף של משפטי אהבה מהספרות נחמד מאוד והם גם מבטיחים להעלות בקרוב אוסף משפטי אהבה מהשירה. גם בויקיציטוט יש כמה משפטי אהבה נחמדים תחת הקטגוריה המתאימה.

אז מה אפשר לעשות עם משפטי אהבה חוץ מלאסוף אותם? כמובן שאם יש לך ארסנל טוב של משפטי אהבה תמיד אפשר לשלוף אחד ברגע הנכון ולהרשים מישהו (בעיקר מישהי) בין אם זה בעל פה או על ידי שילוב של משפטי אהבה יפים במכתב שכותבים. אבל זו כנראה לא הסיבה שבגללה אני כזה אספן כרוני של משפטי אהבה. אולי זה הרצון לאסוף משפטי אהבה בשביל לקבל השראה, אולי סתם חדוות האיסוף, ואולי זה איזשהו מאגר שאמור לבטא ניסיון ארוך שנים (עד כמה שהשנים שלי ארוכות) לנסות ולהבין את מהותה של האהבה. משהו בתוכי אומר לי שעם כל המורכבות של הרגש הזה, יכול להיות שדווקא מאסות מסובכות אודות אהבה לא מסוגלות באמת לתפוס אותה, וכי משפטי אהבה הם דרך לנסות ולבודד רגש אחד, תובנה קטנה אחת, איזו אבחנה מחוכמת ומעמיקה שניתן להגיד בכמה מילים אודות האהבה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה