יום שישי, 28 בינואר 2011

אז מה העניין עם שירת ביאליק


אומרים לנו שחיים נחמן ביאליק הוא המשורר הלאומי של ישראל, נו, אז אומרים... אבל למה שנסכים לקבל את הקביעה הזו, הכל כך ישנה וכל כך נגועה בלאומיות מבלי לבדוק מה בעצם יוכלה שירת ביאליק הישנה הזו להציע לנו? ובכלל, מה זה "משורר לאומי", מאיזה תוקף? ומה קודם למה, שירת ביאליק בבגרות או שירת ביאליק כשירה לאומית? אני מסרב לבלוע בקלות כל מה שמנסים לתקוע לי בתוך הגרון.

אז מה בעצם יש בשירת ביאליק שעושה את חיים נחמן ביאליק למשורר הלאומי? המאמר הזה על שירת ביאליק, למשל, לא מתבלבל ומסביר לנו למה שירת ביאליק כל כך חשובה. אבל האמת היא, כשחושבים על זה, רוב מה שאנחנו מכירים מתוך שירת ביאליק זה הדברים הקאנוניים, מה שנלמד לבגרות, שירים כמו "על השחיטה", "לבדי", "לא זכיתי באור מן ההפקר" ו-"הכניסיני תחת כנפך". אני קפצתי אל העמוד של חיים נחמן ביאליק בפרויקט בן-יהודה וגיליתי ששירת ביאליק כוללת עוד כמה שירים, עוד כמה מאוד שירים ליתר דיוק.
אז מה יש לנו כיום שהוא עדיין רלוונטי מתוך כל שירת ביאליק המהוללת? מבנים ישנים שהולמים את השירה הרוסית, נושאים לאומיים שכבר היום הם חשודים, ארס-פואטיקה שהיא כבר מזמן לא רוולנטית אחרי מות המחבר ועוד קצת יבבנות על אובדן עולם בתי המדרש היהודים. זהו? זה המשורר הלאומי שלכם? אולי הסיבה לכך שלעיתים נדמה שהציונות תקועה אי שם בעבר היא בדיוק בגלל שדברים כמו שירת ביאליק עדיין נחשבים למעוז הלאומיות.

אבל האמת היא שיש משהו בשירת ביאליק, ולו רק בגלל שדורי דורות של משוררים עבריים התייחסו אל שירת ביאליק באיזושהי צורה. היו שמרדו בשירת ביאליק, היו שחזרו אל שירת ביאליק, היו שהשאילו ממנה, התווכחו איתה ובשורה התחתונה מעט מאוד משוררים אם בכלל היו יכולים להיות רלוונטים מבלי להתייחס בצורה כזו או אחרת אל שירת ביאליק. במילים אחרות, קשה לכתוב שירה בעברית מבלי שרוחה של שירת ביאליק תשב לך איפשהו באחורי הראש, ואולי זה מספיק בכדי להכתיר את ביאליק בכל זאת בתור המשורר הלאומי של ישראל. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה